Sterke SEO kan een bedrijf zeer succesvol maken

seo bureauSEO is een andere benaming voor zoekmachine optimalisatie. Door een bedrijf goed vindbaar te maken in zoekmachines als Google, kan het aantal bezoekers, aanvragen en verkopen drastisch toenemen. Wanneer consumenten namelijk interesse hebben in het afnemen van bepaalde diensten, dan start deze zoektocht tegenwoordig voornamelijk online. En daarvoor gebruikt men uiteraard de zoekmachine, Google is daarbij het belangrijkste alhoewel andere zoekmachines ook enige populariteit kennen.

Wat is SEO dan eigenlijk?

Door een website goed te optimaliseren, is het mogelijk om voor bepaalde zoektermen beter vindbaar te worden. Een gedegen SEO bureau zoals Simply Rank, start dan ook altijd met het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Dit is vergelijkbaar met een standaard marktonderzoek. Er zal worden onderzocht waar uw potentiƫle klanten precies naar zoeken in Google. Voor veel servicegerichte bedrijven zullen dit lokale zoekwoorden zijn. Dat wil zeggen dienst + stad. Een consument is bijvoorbeeld op zoek naar een bedrijf dat schilder in de regio Rotterdam.

In Google zal er dan worden gezocht naar termen zoals ‘schilder Rotterdam’ ‘schildersbedrijf Rotterdam’ en wellicht nog andere gerelateerde termen. In een zoekwoorden onderzoek komt dit naar voren. Het doel is niet alleen om deze zoekwoorden te vinden, maar ook om te achterhalen hoe vaak daar per maand naar gezocht wordt. Zo kan er namelijk een goede inschatting gemaakt worden van het aantal nieuwe leads/aanvragen dat hieruit zal voortvloeien. Dat is natuurlijk uiteindelijk waar het de meeste bedrijven om te doen is.

Optimaliseren van de website

Zodra bekend is welke zoekwoorden belangrijk zijn voor een bedrijf, kan de volgende fase starten namelijk het daadwerkelijk optimaliseren van de website. Veel bedrijven maken tegenwoordig gebruik van CMS systemen zoals WordPress of Joomla. Dit maakt het een stuk eenvoudiger om zaken aan te passen. Maar ook als u nog een ‘ouderwetse’ website hebt die in HTML of PHP gemaakt is, kan deze worden geoptimaliseerd voor Google en andere zoekmachines. Door de zoekwoorden op de juiste plekken op te nemen in de website, kan de website relevanter gemaakt worden en dat is waar het uiteindelijk allemaal om te doen is. De eerste zoekresultaten in de zoekmachine zijn namelijk de websites die het meest relevant zijn voor wat mensen intypen. SEO gaat er dus om dat een website zo relevant mogelijk is.

Externe optimalisatie (off-page)

Maar SEO stopt niet bij het optimaliseren van de website. Voor het bepalen van de posities op de eerste pagina, hebben de zoekmachines namelijk een buitengewoon geavanceerd algoritme dat ook kijkt naar externe website die verwijzen naar uw site. Zie het als externe stemmen. Meer externe stemmen zorgen ervoor dat uw website meer waarde krijgt. Dit heet ook wel off-page optimalisatie, of linkbuilding. Als u een SEO specialist of een bureau inschakelt, zullen er inkomende links worden gegenereerd. Dit luistert overigens vrij nauw, niet iedere link zal namelijk een positief effect hebben. Er kan een enorm kwaliteitsverschil zijn tussen inkomende links en het is dan ook aan te raden hier met een expert over te praten.